Steni pryder turistvejsprojekt
Atlanterhavsvejen er måske bilisternes største attraktion i Norge. På Eldhusøya har arkitekterne hos Ghilardi + Hellsten skabt en rasteplads, som er et udflugtssted i sig selv.
I et landskab, hvor havet dominerer, snor Atlanterhavsvejen sig mellem øer, holme og skær. Yderst på revet mellem Molde og Kristiansund har bilisterne gode grunde til at tage en pause på Eldhusøya. Her kan de gå tørskoet på en 700 meter lang sti i rustfrit stål, der bølger sig gennem landskabet – og nyde den smukke udsigt.
Afspejler landskabet
- Projektet på Eldhusøya hører under det norske vejvæsens nationale turistvejsprojekt. Et projekt, som skal markere markante destinationer, der præsenterer det norske landskab, siger arkitekt og partner i Ghilardi + Hellsten Arkitekter Erik Stenman.
Og det er netop landskabet i vid forstand, som har været en førende idé i konceptet.
- Vi var optaget af, at udformningen af projektet på Eldhusøya baserer sig på et forhold til stedet, hvor landskabet, vejen og broen sammen skaber det udgangspunkt, vi forholder os til.
Vi ønskede, at facaden skulle have et kontekstuelt motiv, som – hvis man ønsker det – tolkes som en sildestime.Arkitekt Erik Stenman, Ghilardi + Hellsten Arkitekter
Du kan gå tørskoet på en 700 meter lang sti i rustfrit stål, som bølger sig gennem landskabet.
Aftenstemning langs Atlanterhavsvejen.
Barskt klima
Den 700 meter lange stålsti rundt om øen fører dig ind bag en 180 meter lang facade. Bag facaden, som også fungerer som støttemur, ligger der en 150 kvadratmeter stor servicestation med en lille café, information og toiletter.
- Vi ønskede, at facaden skulle have et kontekstuelt motiv, som – hvis man ønsker det – kan tolkes som en sildestime, fortæller Stenman. Ved valg af materialer var det en forudsætning, at disse var modstandsdygtige mod vejr og vind.
- Det kan være voldsomt derude på revet, når havet slår ind, siger han.
En sildestime?
Ingen lige plader
Stenis facadeplader har de egenskaber, der er nødvendige for at håndtere de klimatiske udfordringer.
- Ved treårskontrollen stod pladerne lige så fint, siger Stenman.
Samtidig havde Steni en løsning, som gav facaden den æstetiske udformning, som arkitekterne ønskede sig. De kunne tilbyde individuel fræsning af mønsteret.
- Ingen af pladerne er ens, så det blev lidt af et puslespil, siger Stenman.
Han mener, at det er egenskaber, der gør facadepladerne spændende at arbejde med.
- Mulighederne for at fræse alle pladerne forskelligt påvirker udtrykket, siger han og fortæller, at Ghilardi + Hellsten Arkitekter valgte at bruge Steni Colour
Det spændende mønster kan også ses fra indersiden.